Ponedeljek, 11. decembra 2017, 14.01

Prihodnost avtomobilskih žarometov je v laserski tehniki

Audi in BMW sta v zadnjem času predstavila nove tehnologije na področju avtomobilskih žarometov, ob katerih navadni halogenski žarometi delujejo zelo zastarelo. BMW bo jeseni na trg poslal model i8, ki bo lahko opremljen z laserskimi žarometi, medtem ko bodo pri Audiju združili že obstoječe matrične žaromete, predstavljene v modelu A8, z lasersko tehniko.

Še dandanes ima večina avtomobilov vgrajene halogenske žaromete, ki so najcenejša izbira in svoje delo verjetno opravljajo dovolj dobro, hkrati pa so za ta tip žarometov na voljo tudi različne žarnice, ki lahko izboljšajo osvetlitev cestišča. Za njimi so se v avtomobilih pojavili ksenonski žarometi, ki oddajajo svetlobni snop, ki je bolj podoben sončni svetlobi, na katero so navajene človeške oči, ter s tem olajšajo vožnjo ponoči. K boljši osvetlitvi prispevajo tudi sistemi za uravnavanje svetlobnega snopa, ki sledijo zavojem in naklonu. Ker razvoj nikoli ne počiva so nasledniki ksenonskih postali LED-žarometi, ki namesto klasičnih žarnic uporabljajo LED-diode. Svetloba slednjih je še bolj podobna sončni, hkrati pa je življenjska doba LED-luči neprimerljivo daljša od življenjske dobe žarnic, porabijo pa tudi manj električne energije. Kljub temu, da so tovrstni sistemi še precej dragi, prispevajo velik delež k varnosti.


Videoposnetek: YouTube, BMW

Najnovejša inovacija na tem področju so laserski žarometi. Prvi serijski sistem laserskih žarometov so razvili pri BMW-ju. Ta bi naj oddajal svetlobni snop do dolžine 600 metrov, kar je enkrat več kot pri žarometih z LED-diodami. Hkrati sistem ne segreva okolice, laserske diode pa so desetkrat manjše od običajnih LED-diod, svetlobni snop pa je do desetkrat močnejši kot pri običajnih svetlobnih virih. Žaromete nadzira sistem, ki obdeluje podatke iz kamere, ter ustrezno nastavlja svetlobni snop tako, da ta ne moti nasproti vozečih voznikov.

Pri Audiju so v A8 predstavili sistem matričnih žarometov, pri katerem je vsak žaromet sestavljen iz petindvajsetih LED-diod, te pa so razporejene v pet skupin. Podoben sistem so zasnovali že pri Oplu, vendar je še v prototipni različici, lahko pa pričakujemo, da se bo kmalu pojavil prvi opel s takim serijskim sistemom. Sistem matričnih LED-žarometov prav tako deluje na principu prepoznavanja nasproti vozečih voznikov ter glede na razmere samodejno ugasne samo tiste elemente, ki bi lahko zaslepili drugega voznika, drugi pa pri tem lahko sijejo s polno močjo. Sistem lahko tudi samodejno zazna pešce, ki bi se v temi znašli na poti avtomobila, ter s trikratnim bliskom opozori pešca,  prav tako pa prikaže opozorilo tudi vozniku.

Potencial in prihodnost v laserskih žarometih so odkrili tudi pri Audiju. Tako bo dirkalnik R18 e-tron quattro na dirki 24 ur Le Mansa opremljen z žarometi, ki bodo kombinacija laserskih in matričnih, s to kombinacijo pa so opremili tudi koncept sport quattro.

large_article_audi-s8-matrix.jpg